NewsREGION

Upały nie dają żyć? Radzimy jak przetrwać najgorętsze dni lata w jak najlepszej kondycji4 min na czytanie

News - Upały nie dają żyć? Radzimy jak przetrwać najgorętsze dni lata w jak najlepszej kondycji - myregion

Jeszcze w latach 80 i 90 ubiegłego wieku temperatury letnie w Polsce nie przekraczały 30 st. C, a dni, w których na termometrach można było zobaczyć więcej było kilka w roku. Zmiany klimatyczne spowodowały, że lato zaczyna się obecnie znacznie wcześniej, a kiedy się kończy? Dwa lata temu meteorolodzy odnotowali 26 stopni 5 listopada! A to jeszcze 30 lat temu była średnia temperatura powietrza w Polsce w samym środku wakacji. Tymczasem w rekordowo upalnym czerwcu ubiegłego roku średnia temperatura w Polsce wyniosła ok. 38 st. C, a Wielkopolska znajduje się na tym obszarze kraju, na którym temperatury są najwyższe.

Wysokie temperatury są szczególnie niebezpieczne dla seniorów, dzieci i kobiet w ciąży, ale w praktyce – zwłaszcza, że mamy tendencję do bagatelizowania objawów chorobowych i diagnozujemy je dopiero w ostateczności, nikt nie może być pewien swojego zdrowia, a upał może okazać się zabójczy dla wielu osób w średnim wieku, a nawet młodych, u których występują m. in. choroby cywilizacyjne, jak cukrzyca, niedociśnienie, nadciśnienie, choroba wieńcowa, choroby nerek czy alergie wziewne, a także astma i inne przewlekłe choroby układu oddechowego. 

Jak sobie radzić z upałami? Oczywiście pić. Minimum dwa litry płynów dziennie, ale co zrobić, jeśli kolejna szklanka niegazowanej wody napawa już wstrętem? Najważniejsze, by wyeliminować kawę i mocną herbatę – czarną i czerwoną, które działają moczopędnie i mogą zaburzyć równowagę mineralną w organizmie oraz napoje zawierające alkohol, które zwiększają ryzyko udarów mózgu. Należy też unikać napojów słodkich i gazowanych. Polecane są za to lekkie herbatki ziołowe., m. in. z hibiskusa, który ma wyjątkowo dobroczynny wpływ na organizm człowieka oraz świeżo wyciskane soki owocowe i warzywne, szczególnie sok pomidorowy zawierający mnóstwo niezbędnych dla organizmu składników mineralnych.

Równie ważna jest dieta. Lekkie posiłki składające się ze świeżych warzyw i owoców nie tylko świetnie smakują i dostarczają energii nie obciążając układy trawiennego, ale także dostarczają organizmowi płynów. Żółte, pomarańczowe i czerwone warzywa i owoce doprawione ziołami: natką pietruszki, kolendrą, bazylią i miętą w połączeniu z oliwą z oliwek to doskonały wybór. Jeśli dorzucimy do tego owocowe desery i przekąski z arbuza, melona czy gruszki zamiast ciasta lub chipsów, nasze samopoczucie z pewnością się poprawi. Zimne lody dla ochłody nie zaszkodzą jeśli zamiast ciężkich słodyczy na bazie śmietanki wybierzemy sorbety bez lub z niską zawartością cukru.

Spacery są dobre, bo ruch to zdrowie, ale warto z nich korzystać wczesnym rankiem lub wieczorem, wybierać miejsca, które nawet w południe są zacienione oraz omijać wielkie połacie betonowych chodników i asfaltowych ulic, które szybko się nagrzewają i długo oddają nagromadzone ciepło. Jeśli nie możemy uniknąć wyjścia z domu o bardziej niekomfortowej porze i do tego musimy pokonać trasę wiodąca przez miejsca nasłonecznione, mimo że nie pada, należy uzbroić się w parasolkę lub nakrycie głowy. Warto jednak trzymać się zasady, że jeśli nie musimy, nie wychodzimy z domu – zwłaszcza w godzinach okołopołudniowych, gdy słońce praży najmocniej.

Słoneczne mieszkania są idealne na jesienną i zimową melancholię, ale latem stają się zmorą. Idealnym zabezpieczeniem domu i mieszkania przed upałem są oczywiście klimatyzatory, ale to w naszych domach wciąż rzadkość. Chcąc więc zachować przyjemny chłód we wnętrzach należy pamiętać o kilku prostych sposobach. Późnym wieczorem otwieramy okna na oścież. W ten sposób dobrze wywietrzymy mieszkanie i poprawimy komfort snu, ale gdy tylko pierwsze promienie słońca zaczną wdzierać się do środka, zamykamy oka i zasłaniamy je grubymi zasłonami lub roletami – najlepiej takimi, które odbijają promienie słoneczne. Jeśli mamy to szczęście, że w mieszkaniu są także okna wychodzące na zachód i północ, możemy je pozostawić uchylone. 

W czasie upałów warto też pamiętać, że rozgrzane ciało znacznie gorzej niż zazwyczaj znosi przeciągi. Jeśli więc otwieramy okna, róbmy to tak, by ich nie powodować, bo choć powiew chłodnego powietrza z pewnością będzie przyjemny, szybko zafunduje nam przeziębienie. Ta sama zasada dotyczy stosowania popularnych wentylatorów. Należy je ustawiać tak, by ruch skrzydeł mieszał i chłodził powietrze, ale jego strumień nie powinien być skierowany w stronę łaknącego chłody człowieka. By spotęgować działanie wentylatora, można zastosować prostą sztuczkę i ustawić przed nim szpaler butelek ze zmrożoną wodą. Uwaga, warto mieć w pogotowiu drugi zestaw na wymianę!

Jeśli znacie inne praktyczne sposoby na upał, piszcie!

EI

Podziel się informacją ...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Zobacz inne

Więcej w News