EXTRA

Regulują temperaturę ciała, a nawet opóźniają starzenie się. Wyjaśniamy, dlaczego warto jeść grzyby2 min na czytanie

EXTRA - Regulują temperaturę ciała, a nawet opóźniają starzenie się. Wyjaśniamy, dlaczego warto jeść grzyby - myregion

Wysoka zawartość wody i niska tłuszczu sprawia, że grzyby stanowią produkt o niskiej wartości energetycznej. Ich 100g dostarcza zaledwie od 50 do 70 kcal. Obecne w owocnikach enzymy pobudzają apetyt oraz ułatwiają trawienie i przyswajanie pokarmu. Grzyby są źródłem białka (przyswajalnego w 90 proc.), witamin ( E, D, B1, B2, B6, biotyny, PP), karotenu, składników mineralnych ( cynku, chromu, fosforu, magnezu, manganu, miedzi, potasu, wapnia, selenu i żelaza) i błonnika pokarmowego. To jednak nie jedyne składniki grzybów korzystnie wpływające na funkcjonowanie organizmu. 

Kolejnym występującym w opieńce miodowej jest ß-glukan z częścią peptydowa. Naukowcy wykazali, że ma on właściwości antynowotworowe. Ponadto opieńka jest źródłem: glikogenu, celulozy, chityny i mannanów. Charakteryzują się one działaniem: obniżającym stężenie cholesterolu LDL i trójglicerydów i zmniejszającym wchłanianie cholesterolu. Duża ilość glukanów i chityny zwiększa wydalanie kwasów żółciowych. Wpływają one również na układ immunologiczny, obniżają ciśnienie krwi, wykazują działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i przeciwzapalne. 

Borowik szlachetny jest bogatym źródłem selenu i tokoferoli. Dzięki czemu charakteryzuje się silnymi właściwościami przecwiutleniającymi – chroni przed negatywnym działaniem wolnych rodników. Wykazuje też działanie przeciwnowotworowe. Kurka, a właściwie pieprznik jadalny jest dobrym źródłem witaminy D2. W owocnikach kurki stwierdzono również obecność witaminy E i karotenoidów, które to są odpowiedzialne za ich barwę. Pieprznik jadalny charakteryzuje się też znaczną ilością serotoniny. Ta odgrywa ważną rolę w regulacji snu, temperatury ciała, nastroju, przebiegu procesu dojrzewania, odnawiania się i wzrostu komórek oraz opóźnia starzenie się organizmu. Maślak stanowi bardzo dobre źródło serotoniny. W badaniach stwierdzono w nim wysoką zawartość kwasu kynureninowego. Związek ten działa ochronnie na komórki nerwowe w stanie niedotlenienia mózgu, zapobiega tworzeniu się wrzodów żołądka oraz dwunastnicy. Jego owocniki charakteryzują się przede wszystkim działaniem antybiotycznym. 

Mimo swoich niewątpliwych walorów warto pamiętać, że w grzybach jadalnych znajdują się metale ciężkie. Stąd też zaleca się, aby nie spożywać ich w większej ilości niż 250g na posiłek, 1 – 2 razy w tygodniu. Ze względu na to, że są ciężkostrawne nie poleca się ich dzieciom poniżej 7 roku życia oraz osobom starszym.

RED

Podziel się informacją ...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Zobacz inne

Więcej w EXTRA