NewsREGION

Lekarze zaszczepieni, a teleporady – jak Lenin, wciąż żywe! Co zrobić, gdy lekarz odmawia przyjęcia?2 min na czytanie

News - Lekarze zaszczepieni, a teleporady – jak Lenin, wciąż żywe! Co zrobić, gdy lekarz odmawia przyjęcia? - myregion

Pacjenci skarżą się, że wciąż mają problem z dostaniem się do lekarza rodzinnego i są „obsługiwani” poprzez teleporady, które w większości przypadków uważają za gorsze od wizyty w gabinecie. W wielu przypadkach pierwsze pytanie rejestratorek to: Czy jest pan/pani zaczepiony/ -a? Jeśli nie albo tylko pierwszą dawką, to z wizyty nici.

W lipcu poradnie POZ w Wielkopolsce udzieliły pacjentom 1 mln 55 porad. – Wśród nich odnotowaliśmy około 120 tys. teleporad. Nie są to świadczenia rozliczane osobno, ale w ramach stawki kapitacyjnej – mówi Mikołaj Woźniak z biura prasowego NFZ w Poznaniu. Czy personel przychodni lekarza rodzinnego ma prawo wypytywać pacjenta czy jest zaszczepiony i odmówić przyjęcia w gabinecie, jeśli nie jest? – Szczepienia przeciw covid-19 są w Polsce dobrowolne. Oznacza to, że placówka nie może odmówić przyjęcia pacjenta dlatego, że jest on niezaszczepiony – wyjaśnia Woźniak i dodaje, że wielkopolski oddział NFZ zachęca jednak do szczepień wszystkich pacjentów, w trosce o bezpieczeństwo ich, jak i ich bliskich oraz innych osób.

– Sama teleporada jako forma udzielania świadczeń została wprowadzona jeszcze przed pandemią i lekarze nadal mogą ją stosować. Apelujemy jednak, by była ona wsparciem procesu terapeutycznego i nie zastępowała bezpośredniego kontaktu z pacjentem. Nie widzimy uzasadnienia dla ewentualnej odmowy osobistego przyjęcia w przypadku pacjentów, którzy tego potrzebują, szczególnie w sytuacji, kiedy wszyscy pracownicy ochrony zdrowia powinni być już zaszczepieni – dodaje Woźniak.

Aktualne zasady dotyczące udzielania teleporad są zawarte w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia. Są w nim określone sytuacje, w których lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty. Pacjent lub jego opiekun mają prawo nie wyrazić zgody na teleporadę i wtedy powinna im zostać udzielona bezpośrednia porada lekarska. – Podobnie nie powinno się odmawiać bezpośredniego przyjęcia pacjenta w sytuacji, gdy cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło jej pogorszenie lub zmieniły się objawy, istnieje podejrzenie choroby nowotworowej, odbywa pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ po złożeniu deklaracji wyboru lub gdy porada dotyczy dziecka nie mającego jeszcze 6 lat – wylicza Mikołaj Woźniak.

Według zaleceń, pacjenci mogą korzystać z teleporad m.in. gdy potrzebują recepty lub zlecenia na wyroby medyczne niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma ich dokumentację medyczną albo kiedy potrzebują zaświadczenia o stanie zdrowia. Teleporada jest wskazana, gdy istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.

Jeśli lekarz odmawia bezpośredniego przyjęcia, pacjent może zadzwonić na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłosić tę sytuację. Pacjent ma również prawo złożyć skargę do oddziału wojewódzkiego NFZ bezpośrednio w jego siedzibie lub delegaturze albo wysyłając ją pocztą lub mailowo. Skarga powinna zawierać precyzyjny opis zdarzenia oraz dane skarżącego i świadczeniodawcy, którego dotyczy. Każda z nich zostanie rozpatrzona przez Fundusz.

EI

Podziel się informacją ...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Zobacz inne

Więcej w News