NewsWOLSZTYN

Kolejne spotkanie w sprawie Parowozowni bez PKP Cargo. Spółka nie ma czasu dla Wolsztyna, bo sama ma kłopoty3 min na czytanie

News - Kolejne spotkanie w sprawie Parowozowni bez  PKP Cargo. Spółka nie ma czasu dla Wolsztyna, bo sama ma kłopoty - myregion
DCIM100MEDIADJI_0476.JPG

W Starostwie Powiatowym w Wolsztynie odbyło się dziś (12.08) spotkanie współzałożycieli Parowozowni Wolsztyn. Naradę zorganizował zarząd powiatu. Urząd Marszałkowski reprezentował dyrektor departamentu transportu – Henryk Szczefanowicz, gminę Wolsztyn – burmistrz Wojciech Lis, a powiat wolsztyński starosta Jacek Skrobisz, Janusz Mrozkowiak, Hieronim Birk, Dorota Gorzelniak i Anna Piskorska. W spotkaniu uczestniczył także dyrektor Parowozowni Wojciech Marszałkiewicz, ale przedstawiciela PKP Cargo tradycyjnie zabrakło.

Uczestnicy podkreślają, że zarówno starosta Skrobisz, jak i dyrektor Szczefanowicz przedstawili zebranym korespondencję, jaką oba urzędy wymieniły z Cargo. Nie wszystkie ich pisma doczekały się odpowiedzi, ale w piśmie skierowanym do starosty znalazła się informacja, że powodem dzisiejszej nieobecności przedstawiciela spółki są zmiany kadrowe we władzach PKP Cargo i związana z nimi niemożność przyjazdu do Wolsztyna w ustalonym terminie. – Nowy termin spotkania, w którym uczestniczyć ma już nowy przedstawiciel PKP Cargo zaplanowaliśmy na początku września – mówi Jacek Skrobisz.

W istocie, w połowie lipca spółka opublikowała komunikat, w którym poinformowała, że sześciu członków rady nadzorczej PKP Cargo złożyło rezygnacje z funkcji ze skutkiem natychmiastowym. Jako przyczynę wszyscy wskazali „ważne powody, w szczególności osobiste”. Przed tygodniem PKP Cargo opublikowała też komunikat dotyczący szacunkowych wyników finansowych za pierwsze półrocze tego roku, z których wynika, że przychody spółki są o ok.0,5 mld zł niższe niż w analogicznym okresie 2019 r.

– Podjęliśmy jednak kilka decyzji, które mają dać początek zmianom i wpłynąć na poprawę sytuacji Parowozowni. O wewnętrznych ustaleniach, które zapadły w niepełnym gronie nie chciałbym jeszcze mówić – podkreśla Jacek Skrobisz, ale jedną ze spraw, które należy uporządkować jest wybór członków nowej rady programowej i rady ekonomicznej Parowozowni. Kadencje dotychczasowych rad dawno dobiegły końca, a jak wskazała Dorota Gorzelniak, już samo uchwalenie budżetu Parowozowni wymaga opinii rady ekonomicznej… Wątpliwe zatem, ze względów formalno – prawnych, wydaje się być przekazywanie jakichkolwiek dotacji na utrzymanie instytucji kultury. Część uczestników spotkania jest podobnego zdania.

Dotacje dla Parowozowni niezmiennie pozostają sprawą drażliwą. Przypomnijmy, że PKP Cargo nie wywiązało się ze zobowiązania w kwocie 600 tys. za rok 2019 zł i nie przekazało tegorocznej dotacji w wysokości 800 tys. zł. W ramach protestu wypłaty kolejnych transz dotacji wstrzymał powiat. – Pieniądze na ten cel są zabezpieczone – zapewnia starosta Skrobisz, ale czeka na ruch ze strony Cargo. – To zarząd podejmie decyzję w sprawie jej uruchomienia. Być może kwestia finansowania Parowozowni zostanie poruszona już na najbliższym posiedzeniu – dodaje.

Decyzję o wstrzymaniu środków popiera większość radnych powiatowych. Ich zdaniem, albo wszyscy założyciele solidarnie ponoszą koszty w ustalonej wysokości albo umowa przestaje obowiązywać. Zdaniem uczestników spotkania, potrzebna jest skrupulatna analiza podpisanych przez strony dokumentów i doprecyzowanie zapisów, które dziś pozwalają Cargo bezkarnie łamać zawarte umowy. Nowe rady Parowozowni mają się też zająć aktualizacją statutu tak, by zawarte w nim zapisy przystawały do aktualnej sytuacji.

EI

Podziel się informacją ...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Zobacz inne

Więcej w News