EXTRANews

„Jeszcze dwa dni w domu i oszaleję”. Jak żyć w dobie pandemii i nie zwariować?3 min na czytanie

EXTRA - „Jeszcze dwa dni w domu i oszaleję”. Jak żyć w dobie pandemii i nie zwariować? - myregion

Pandemia we znaki daje się na wielu płaszczyznach, a nowa rzeczywistość w jakiej przyszło nam funkcjonować odbija się na psychice nie jednej osoby. Jak sobie pomóc? Jak radzić, gdy nawet lekarska konsultacja czasem zdaje się być nie do osiągnięcia? 

Obecnie nasze życie zdecydowanie odbiega od normy, którą dotychczas znaliśmy. Przez chwilę hasła „zostań w domu”, praca zdalna, zakaz opuszczania domu, które towarzyszyły miesiącom wiosennym wydawały się być przeszłością, a codzienność zdawała się wracać na właściwe tory. Przyszła jednak jesień i druga fala epidemii, potężniejsza niż pierwsza, bo jak porównać 500 zakażeń na dobę do niemalże 30 tysięcy? Jak przyznaje Pani Magda koronawirus to nieustająca obawa: o pracę, źródło utrzymania rodziny, zdrowie dzieci, męża, rodziców, a także dezorientacja, bezsilność, złość, bo nawet o konsultację lekarską cieżko. Izolacja to też nic dobrego dla zdrowia psychicznego, – nawet nie można odreagować w fitness klubie czy kinie – żali się czytelniczka. – no i ta męcząca wszechobecność koronawirusa. Wszystko to na co narzekamy składa się na przewlekły stres, a ten jak podkreślają lekarze to prekursor licznych chorób, obniżający też odporność, o którą przecież musimy zwłaszcza dziś dbać. Padają więc pytania, co przy tak okrojonych możliwościach możemy zrobić dla zdrowia swojej własnej psychiki? 

To na co mamy wpływ, a co ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu to sposób odżywiania. Dla nie jednej osoby smaczne jedzenie to sposób na lepszy nastrój i słusznie. Naturalnym antydepresantem wytwarzanym przez nasz organizm jest serotonina. Jednak dla jej produkcji niezbędne są witamina B6, C, magnez i tryptofan ( aminokwas), którego źródłem są między innymi: nasiona, pestki, orzechy, kakao, banany, mleko, płatki, owsiane, szpinak, brokuły, kalafior czy też sery, jaja, ryby i mięso. Ważne są też witaminy: B1, B2, B12 i kwas foliowy, które dostarczane są w: produktach pełnoziarnistych, owocach, warzywach, szczególnie zielonych, roślinach strączkowych, produktach mlecznych i mięsie. Warto zadbać o kwasy omega – 3 obecne w rybach, olejach roślinnych, orzechach i nasionach. A także odpowiednią ilość płynów. Smaczne i odżywcze posiłki zwiększają też stężenie endorfin, czyli popularnych „hormonów szczęścia”. 

Liczne doniesienia naukowe potwierdzają, że prawidłowa mikroflora jelitowa może mieć pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne. Probiotyki zna już raczej każdy, dziś na pomoc przychodzą psychobiotyki, czyli te mikroorganizmu, które obniżają poziom hormonu stresu, łagodzą dolegliwości żołądkowo – jelitowe i zwiększają produkcję tryptofanu. W wielu badaniach klinicznych takie działanie wykazano u dwóch szczepów bakterii: Lactobacillus helveticus Rosell – 52 oraz Bifidobacterium longum Rosell – 175. Dla rozwoju pożytecznych bakterii ważne jest dostarczanie prebiotyków, których źródłem są warzywa i produkty pełnoziarniste. Nie zaszkodzą też naturalne probiotyki obecne w: kiszonkach, fermentowanych produktach mlecznych, fermentowanych produktach owocowych, zakwasie buraczanym czy fermentowanych produktach sojowych. 

Sposobem na stres i większą ilość endorfin jest oczywiście aktywność fizyczna. Dziś być może nieco trudniej oddawać się dyscyplinom sportowym realizowanym w klubach fitness, siłowniach czy na basenach. Ale dla naszego zdrowia psychicznego równie doskonały będzie spacer po lesie, bieganie, sesja jogi, fitness z Anną Lewandowska czy też Ewą Chodakowską w domu. Tym lepszą aktywnością stanie się taniec, wojna na poduszki czy jesienne liście w parku, jeśli będzie wyzwalaczem uśmiechów, bo jak podkreślają naukowcy, czynności dające radość i budujące pozytywne relacje z otoczeniem to najlepsze antydepresanty, zwłaszcza, gdy w tle uda się realizować własne pasje. 

NR

Podziel się informacją ...
  • 8
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    8
    Udostępnienia

Zobacz inne

Więcej w EXTRA