NewsNOWY TOMYŚL

Dlaczego najwięcej inwestycji drogowych powiat realizuje w gminie Zbąszyń? Radny pyta i podaje dane3 min na czytanie

News - Dlaczego najwięcej inwestycji drogowych powiat realizuje w gminie Zbąszyń? Radny pyta i podaje dane - myregion

Z zestawienia, które przygotował radny powiatu nowotomyskiego Krzysztof Pacholak wynika, że od 2006 do 2020 roku największe inwestycje i remonty drogowe powiat przeprowadził w gminie Zbąszyń. Według danych przedstawionych przez radnego, pochłonęły one ponad 21 mln zł. Na drugim biegunie jest gmina Miedzichowo, gdzie w ciągu prawie 15 lat wydano niespełna 1/4 powyższej kwoty – 5 mln 228 tys. 969 zł (wykaz wszystkich gmin pod tekstem). 

Krzysztof Pacholak kolejny raz interweniuje w tej sprawie w powiecie. Jak wskazuje w złożonej interpelacji, należy wypracować taki model decydowania o remontach i inwestycjach, który będzie równomierny dla wszystkich gmin. – Model powinien być uzależniony od długości dróg powiatowych na terenie danej gminy. Z drugiej strony powinien być też elastyczny, aby można było wykorzystywać pojawiające się szanse na pozyskanie środków zewnętrznych – podkreśla radny. 

W ocenie Krzysztofa Pacholaka wypracowanie jasnego modelu mogłoby motywować gminy do regulowania kwestii zaliczeń poszczególnych dróg do powiatowych do kategorii dróg gminnych. – Na przykład poprzez premiowanie gmin, które podejmują działania porządkujące prawidłową kategoryzację dróg – proponuje radny. Zapewnia, że jeżeli w starostwie powstanie zespół, który pochyliłby się nad poruszonym przez niego tematem, będzie gotowy do pracy w takim gremium. 

Co na to starosta Andrzej Wilkoński? Włodarz tłumaczy, że „w ocenie radnych – pozytywnej czy negatywnej – realizowanych przez powiat inwestycji drogowych, głównym kryterium jest „ile” inwestycji jest nie tylko z okręgu, z którego radny został wybrany, lecz tam gdzie mieszka”. Według Andrzeja Wilkońskiego taka filozofia oceny „niesprawiedliwego” podziału środków na inwestycje jest – jak mówi starosta – niezwykle subiektywna. – W pogłębionej analizie wydatków na inwestycje drogowe w powiecie nowotomyskim wskazaliśmy, że podstawowym elementem, który decyduje o wysokości nakładów jest wybór zadania do dofinansowania przez dotującego, np. wojewodę – tłumaczy starosta nowotomyski. 

Włodarz podkreśla, że przedstawiane przez zarząd powiatu informacje o złożonych wnioskach, z których większość nie uzyskała pozytywnej akceptacji ze strony dotującej (czyli nie udało się zdobyć pieniędzy na daną inwestycję), nie są przyjmowane „przez zawiedzionych radnych”. Andrzej Wilkoński zaznacza jednak, że jeżeli powiat będzie mieć możliwości finansowe, to powoła specjalny zespół, o utworzenie którego apeluje Krzysztof Pacholak. – A konkretniej rozszerzy zarząd powiatu o przewodniczącego komisji rady Krzysztofa Pacholaka – dodaje Andrzej Wilkoński. 

Włodarz podkreśla, że trudno posądzać go o nie sprawiedliwe traktowanie gmin i wskazuje, że często składanych jest kilka wniosków o dofinansowanie inwestycji. – I nie mam wpływu na to, że np. wojewoda decyduje, by dofinansować tą największą, np. w gminie Zbąszyń – podkreśla Andrzej Wilkoński. Tłumaczy również, że w ramach Polskiego Ładu złożono wnioski dotyczące m.in. gminy Lwówek.

Inwestycje w gminach powiatu nowotomyskiego w latach 2006 – 2020*

Kuślin 8 mln 463 tys. 419 zł 

Lwówek 11 mln 509 tys. 285 zł

Opalenica 18 mln 097 tys. 644 zł 

Nowy Tomyśl 11 mln 601 tys. 891 zł 

Miedzichowo 5 mln 228 tys. 969 zł 

Zbąszyń 21 mln 41 tys. 073 zł

Inne 3 mln 466 tys. 337 zł 

*dane przygotowane przez radnego Krzysztofa Pacholaka

ŁR

Podziel się informacją ...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Zobacz inne

Więcej w News