NewsNOWY TOMYŚL

Chrzczone paliwo na jednej ze stacji w gminie Nowy Tomyśl2 min na czytanie

News - Chrzczone paliwo na jednej ze stacji w gminie Nowy Tomyśl - myregion

Inspektorzy pobrali próbki do badań na jednej ze stacji w gminie Nowy Tomyśl w marcu. Okazało się, że benzyna bezołowiowa 95 nie spełniała norm jakości. Miała m.in. zaniżoną liczbę oktanową. To jeden z najczęściej kwestionowanych parametrów benzyny. Może to powodować głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa.

Przedsiębiorca twierdził, że naruszono procedurę przy pobieraniu próbek, a samo badanie przeprowadzono nierzetelnie. Prezes Urzędu Kontroli Konkurencji i Konsumentów uznał jednak te zarzuty za bezzasadne i obciążył firmę kosztami wykonania badań. Decyzję wydano w październiku, a przedsiębiorca musi zapłacić ok. 3 tys. zł.

Inspekcja Handlowa kontroluje jakość paliwa od 2003 roku. Widać, że sytuacja się poprawia. Początkowo wymogów nie spełniało aż 30 proc. stacji. W 2020 r. pobrano ponad 1 tys. 400 próbek paliw, a nieprawidłowości stwierdzono w 1,88 proc. z nich. W tym roku od stycznia do kwietnia do badań pobrano 532 próbki paliw ciekłych, w tym 248 próbki benzyn i 284 próbki oleju napędowego. Inspektorzy stwierdzili, że 12 próbek, czyli 2,26 proc., nie spełnia wymagań jakościowych. Większość to ON. Wszystkie pobrane w tym okresie próbki gazu spełniały wymagania.

Po stwierdzeniu nieprawidłowości w związku z jakością paliwa prezes UOKiK może m.in. wycofać paliwo z obrotu, zgłosić podejrzenie popełnienia przestępstwa do właściwej prokuratury rejonowej, przekazać wyniki kontroli Krajowej Administracji Skarbowej lub policji. UOKiK publikuję dane z kontroli paliw. Można je znaleźć TUTAJ. Stacji z gminy Nowy Tomyśl jeszcze tam nie ma, bo dostępne są na razie dane do końca września, a decyzję w sprawie stacji wydano w październiku.

Przy kontroli benzyny najczęściej problemem jest ze zbyt niska liczba oktanów i tak też było w Nowym Tomyślu. W wypadku oleju napędowego najczęściej kwestionowana jest tzw. stabilność oksydacyjna, co może prowadzić m.in. do zatykania filtrów paliwa, zanieczyszczania wtrysków oraz innych usterek układu paliwowego. Podczas kontroli gazu inspektorzy miewają uwagi do poziomu zawartości siarki. Jeśli jest jej za dużo, grozi to korozją niektórych elementów silnika.

JP

Podziel się informacją ...

Zobacz inne

Więcej w News