FOTONewsREGION

Chcą przewieźć jak najwięcej, jak najmniejszym kosztem. Przeładowane busy i ciężarówki to plaga na naszych drogach3 min na czytanie

FOTO - Chcą przewieźć jak najwięcej, jak najmniejszym kosztem. Przeładowane busy i ciężarówki to plaga na naszych drogach - myregion

Od niedawna działa nowy punkt wagowy przy drodze wojewódzkiej nr 305 w Wieleniu. Pierwszego dnia, gdzie swój samochód wystawiła tam ITD, ważono pięć samochodów, a jeden z nich był znacznie przeładowany. Wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne, a mandat na miejscu otrzymał także kierowca, choć nie jest to regułą. – Na ogół staramy się karać firmy odpowiedzialne za transport, ale trudno nie winić również kierowcy, który powinien sprawdzić, czy pojazd nie waży za dużo. Na terenie firm powinna znajdować się waga, która to umożliwia – tłumaczy Piotr Laskowski, rzecznik prasowy Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego.

W czwartek (21.05.) Inspekcja wystawiła kolejne patrole, na punktach kontrolnych w Granowie i ponownie w Wieleniu. W Granowie kontrola jednego z samochodów przewożącego artykuły spożywcze wykazała przekroczenie wagi o dwie tony. W aucie nie był również zalegalizowanego tachografu. W kolejnym przypadku ciężarówka przewożąca odpady papieru została załadowana tak niefortunnie, że nacisk osi napędowej wyniósł 13,3 tony, czyli o 1,8 tony za dużo. Jak podkreśla Piotr Laskowski, przewoźników i osoby zarządzające załadunkiem czekają postępowania administracyjne. I w tych przypadkach ukarano również kierowców. 

Już następnego dnia, w piątek (22.05.) w ręce inspektorów wpadł kolejny przewoźnik, dobrze zresztą znany, bo wcześniej kilkukrotnie przeładowywał swoje mini ciężarówki. Tym razem aż o 5 ton! Busem przewożono płyty betonowe i suchy beton, a podróż kierowcy zakończyła się w Granowie, gdzie część ładunku trzeba było przeładować do innego pojazdu. Nie minęło dużo czasu, jak inspektorzy zatrzymali kolejne auto, również przewożące suchy beton. Ciężarówka ważyła prawie 20 ton, a powinna 18. Piotr Laskowski informuje, że ważenie wykazało również przekroczenie nacisku na pojedynczej osi napędowej o tonę. 

Rzecznik Wielkopolskiego Inspektoratu Transportu Drogowego podkreśla, że problem przeładowanych aut nie jest nowy i to wręcz plaga na polskich drogach. Chodzi nie tylko o ciężarówki, ale i busy, które powinny ważyć nie więcej, niż 3,5 tony, a ważą nawet pięć ton. – To efekt nieuczciwej konkurencji pomiędzy firmami, z których każda chce przewieźć jak najwięcej, jak najmniejszym kosztem. W przypadku busów do 3,5 tony nie ma obowiązku posiadania tachografu, stąd firmy to wykorzystują – przyznaje rzecznik. 

ŁR

Podziel się informacją ...
  • 12
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    12
    Udostępnienia

Zobacz inne

Więcej w FOTO