Wojciech Lis, burmistrz Wolsztyna, tak rozpoczął pismo do Poczty Polskiej:
„ W odpowiedzi na pismo z dnia 23 kwietnia 2020 r. (doręczone 24 kwietnia 2020 r.) nr PRZ.85.2020 w sprawie wniosku o przekazanie danych ze spisów wyborców, uprzejmie informuję, że Urząd Miejski w Wolsztynie jest otwarty na niezbędną współpracę w zakresie prac mających na celu przygotowanie i przeprowadzenie wyborów Prezydenta RP oraz deklaruje pełne wsparcie w ramach obowiązujących przepisów prawa wyborczego oraz przepisów wykonawczych dotyczących prowadzenia rejestru wyborców.”
Wydawać by się mogło, że Lis przekaże dane osobowe mieszkańców gminy Poczcie Polskiej, ale nic z tego. W następnym akapicie zauważył, że jest zobowiązany do przestrzegania przepisów prawa, powołał się na kilka opinii prawnych i dodał, że „nie ma mowy o przekazaniu danych”.
Tak burmistrz Wolsztyna wyraził się dalej:
Jednakże jesteśmy zobowiązani do przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, a powoływanie się przez Państwo we wniosku na artykuł 99 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. poz. 695) oraz decyzję (polecenie) Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 kwietnia 2020 r. (znak: BPRM.4820.2.3.2020) jak wynika z udostępnionych nam opinii prawnych przez Związek Miast Polskich (opinia Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu z dnia 25 kwietnia 2020 r. sporządzona przez dr hab. Michała Bernaczyka, prof. nadzw. Uniwersytetu Wrocławskiego Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii UWr, Katedry Prawa Konstytucyjnego oraz opinia dr Krystiana Ziemskiego & Partners Kancelaria Prawna SP.K.), a także przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolskich (opinia Katedry Prawa Karnego Uniwersytetu Jagiellońskiego, Krakowski Instytut Prawa Karnego), nie stanowią odpowiednich podstaw prawnych pozwalających je-dnostce samorządu terytorialnego na udostępnienie przedmiotowych danych Poczcie Polskiej S.A.
Wspomniany art. 99 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. stanowi, że: „Operator wyznaczony w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, po złożeniu przez siebie wniosku w formie elektronicznej, otrzymuje dane z rejestru PESEL, bądź też z innego spisu lub rejestru będącego w dyspozycji organu administracji publicznej, jeżeli dane te są potrzebne do realizacji zadań związanych z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej bądź w celu wykonania innych obowiązków nałożonych przez organy administracji rządowej. Dane, o których mowa w zdaniu pierwszym, przekazywane są operatorowi wyznaczonemu, w formie elektronicznej, w terminie nie dłuższym niż 2 dni robocze od dnia otrzymania wniosku. Operator wyznaczony uprawniony jest do przetwarzania danych wyłącznie w celu, w jakim otrzymał te dane.”
Z zapisu tego należy wnioskować, że Operator będzie uprawniony do otrzymania danych, o których mowa w treści art. 99 w/w ustawy jedynie w przypadku, gdy realizuje zadania związane z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, bądź też wykonuje inne obowiązki nałożone na niego przez organy administracji rządowej. Podkreślić w tym miejscu należy, że przymus organizacji określonego zadania, bądź też istnienie określonego obowiązku działania winien wynikać z przepisów prawa powszechnie obowiązującego, którego źródła zostały określone w art. 87 Konstytucji RP. Operator zatem (wyznaczony w oparciu o przepisy ustawy Prawo pocztowe) powołując się na art. 99 ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 musi realizować obowiązki wynikające z aktów normatywnych aktualnie obowiązujących. Obecnie zaś ani Kodeks wyborczy, ani żadna inna ustawa nie przewiduje po stronie Operatora realizacji zadań związanych z organizacją wyborów prezydenckich wymagających udostępnienia danych.
W przywołanej decyzji nie ma mowy o przekazaniu spisu wyborców – dane te nie mieszczą się bowiem w pojęciu „czynności niezbędnych do przygotowania, przeprowadzenia wyborów powszechnych na Prezydenta RP, zarządzonych w 2020 r., w trybie korespondencyjnym w szczególności poprzez przygotowanie struktury organizacyjnej, zapewnienie niezbędnej infrastruktury oraz pozyskanie niezbędnych zasobów materialnych, kadrowych”.
Zwrócić uwagę należy, iż zgodnie z treścią art. 102 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. z 2020 r., poz. 695) w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, albo stanu epidemii przy przeprowadzaniu wyborów powszechnych na Prezydenta RP zarządzonych w 2020 r. nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy m.in. w zakresie art. 53a wprowadzającego możliwość głosowania korespondencyjnego. Istniejące dotychczas (do dnia 18 kwietnia 2020 r.) zadania Operatora w zakresie głosowania korespondencyjnego wynikające z w/w art. 53a Kodeksu wyborczego nie może zatem stanowić podstawy do żądania przekazania danych w oparciu o art. 99 ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.
Ponad przesłany wniosek dotyczy sporządzenia nowego rodzaju rejestru, zawierającego w określonym układzie dane z rożnych źródeł według wyznaczonego we wniosku układu. Spis wyborców jest dziś zdefiniowany w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 grudnia 2014 r. w sprawie spisu wyborców (Dz. U. z 2015 r., poz. 5 z późn. zm.) zupełnie inaczej, a przepis art. 99 ustawy z 16 kwietnia nie zawiera dyspozycji do żądania od nas sporządzenia nowych rodzajów dokumentów. Samorządy sporządzając spis wyborców zgodnie z obowiązującymi regulacjami.
Podsumowując, na dzień 28 kwietnia 2020 r. nie istnieje przepis prawa, który upoważ-niałby organy samorządu terytorialnego, prowadzące rejestr wyborców, do przekazania danych osobowych zawartych w spisach Poczty Polskiej S.A.
W związku z powyższym, opierając się na obowiązujących przepisach prawa, które jestem zobowiązany bezwzględnie przestrzegać oraz mając na uwadze ciążący na administratorze danych osobowych obowiązek ich ochrony, odmawiam przekazania wnioskowanych danych.
Opr. RED