EXTRANews

Baba za kółkiem? Badania dowodzą, że kobiety są lepszymi kierowcami niż mężczyźni3 min na czytanie

EXTRA - Baba za kółkiem? Badania dowodzą, że kobiety są lepszymi kierowcami niż mężczyźni - myregion

Od kiedy kobiety masowo usiadły za kierownicami aut trwa spór o to, czy są lepszymi, czy gorszymi kierowcami od mężczyzn. Instytut Transportu Samochodowego wyjaśnia, dlaczego obraźliwe stwierdzenie: „Baba za kierownicą” powinno odejść do lamusa i co naprawdę decyduje o tym, kto i dlaczego jeździ lepiej.

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że najczęściej sprawcami wypadków są mężczyźni. Tylko w 2019 r. (brak takiej statystyki za rok 2020) spowodowali 73,2 proc., zaś kobiety 22,9 proc. z nich. Statystycznie 66,3 proc. wypadków spowodowanych przez pieszych było zawinionych przez mężczyzn, kobiety piesze spowodowały 31,6 proc. takich zdarzeń. Specjaliści w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu podkreślają jednak, że wciąż jeszcze aktywnych kobiet – kierowców jest mniej niż mężczyzn i jeżdżą one wolniej niż mężczyźni, co nie znaczy, że gorzej. Wręcz przeciwnie – większa prędkość to wyższe ryzyko wypadku.

– Dane ITS wskazują, że kobiety powodują jeden wypadek na 6 mln 7 tys. przejechanych kilometrów, a mężczyźni – jeden na 4mln. 700 tys., a to znaczy, że panowie powodują wypadki 1,5 raza częściej niż panie – mówi Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

– Wiele analiz pokazuje, wbrew obiegowym opiniom, że to kobiety mają wszelkie predyspozycje, by być lepszymi kierowcami niż mężczyźni. Testy oceniające cechy dobrego kierowcy, przeprowadzone m.in. przez angielskich naukowców, którzy przebadali pod tym kątem kilkudziesięcioosobową grupę kobiet i mężczyzn potwierdzają, że dzięki wyższemu poziomowi estrogenu i lepszej pracy czołowych płatów mózgu, kobiety wypadają lepiej w testach pamięci przestrzennej, koncentracji, podzielności uwagi i znajomości przepisów. Kobiety jeżdżą bardziej zachowawczo, ostrożnie i są spokojniejsze oraz częściej stosują się do kodeksu drogowego – wylicza dr Ewa Odachowska, psycholog z ITS.

Z kolei testosteron sprawia, że mężczyźni mają lepsze wyczucie perspektywy, ale może też przyczyniać się do częstego przekraczania prędkości. Nie dziwi zatem fakt, iż to przedstawiciele tej płci są częściej uczestnikami kursów zmniejszających liczbę punktów karnych. Mężczyźni wykazują również wyższą tendencję do zachowań agresywnych na drodze. Ich agresja częściej przybiera najczęściej formę fizyczną, podczas gdy panie – i to tylko niektóre, najwyżej klną jak szewcy.

– To, że kobiety mogą być lepszymi kierowcami wynika z faktu, że nie szukają silnych doznań i nie mają tendencji do podejmowania ryzykownych działań. Zdając sobie sprawę z tego, iż zachowanie takie wymaga dużej odporności i niższej wrażliwości, nie podejmują decyzji, które narażałyby je i innych uczestników ruchu na tak znaczne koszty emocjonalne – argumentuje dr Ewa Odachowska.

Niestety wraz ze wzrostem aktywności kobiet, rośnie również ich udział w wypadkach drogowych. Co gorsza istnieją wyniki badań, które wskazują na to, że kobiety, szczególnie te młode i energiczne, jeżdżą agresywniej i częściej sięgają po alkohol.

W 2020 r. na polskich drogach doszło do 23 tys 540 wypadków. 2 tys. 491 osób zginęło, a 26 tys. 463 zostały ranne. Aż 2 tys. 822 zdarzenia to wypadki, do których doszło w Wielkopolsce. Na wielkopolskich drogach zginęło 217 osób, a 3 tys. 234 zostały ranne.

EI

Źrodło:ITS

Podziel się informacją ...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Zobacz inne

Więcej w EXTRA